Skip to main content

Identyfikacja wizualna - co to jest

Identyfikacja wizualna - co to jest

Identyfikacja wizualna to skuteczne narzędzie, umożliwiające budowanie świadomości marki. Jakie elementy składają się na system identyfikacji wizualnej?

Identyfikacja wizualna

drMożna nie znać terminu identyfikacja wizualna, ale na pewno każdy się z nią zetkną. Jest bardzo ważna, ponieważ pozwala na lepszą komunikację z rynkiem, buduje zaufanie i pozytywne skojarzenia, angażuje odbiorców, wpływa również na rozpoznawalność firmy. Identyfikacja wizualna jest kluczowa, jeśli chodzi o strategię promocyjną marki, i stanowi skuteczny sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji. No dobrze, ale czym właściwie jest identyfikacja wizualna i jak ją stworzyć, by spełniała swoje funkcje?  

Logo to nie wszystko

Identyfikacja wizualna to skodyfikowany system symboli i zachowań, których głównym celem jest budowanie identyfikacji marki. Podstawowe elementy, służące do jej budowania, to m.in. kolory, typografia, symbole czy obrazy. Tworzenie identyfikacji wizualnej zaczyna się od zaprojektowania logo. Wiele małych, dopiero wchodzących na rynek firm zwykle na tym poprzestaje. Jednak, wraz z rozwojem marki, samo logo może nie być już wystarczające. Wypracowany system identyfikacji wizualnej umieszczany jest w tzw. księdze identyfikacji wizualnej. Księga identyfikacji wizualnej może być e-bookiem lub specjalną podstroną. Ważniejsza jest jednak jej treść. Zawiera ona informacje, na podstawie których graficy czy osoby zajmujące się PR, powinni tworzyć materiały marketingowe.

Co wchodzi w skład systemu identyfikacji wizualnej?

W księdze identyfikacji wizualnej znajdziemy zasady poprawnego posługiwania się poszczególnymi elementami systemu, w którego skład mogą wchodzić:

  • symbole firmy, takie jak logo, a także inne znaki i sygnatury
  • kolorystyka;
  • typografia;
  • druki firmowe (m.in. koperty, papier firmowy, teczki, wizytówki, faktury);
  • media społecznościowe;
  • drukowane materiały reklamowe (m.in. broszury, ulotki, foldery, plakaty);
  • audiowizualne formy prezentacji ofert;
  • opakowania firmowe (m.in. torby papierowe, pudełka, kartony, etykiety, reklamówki);
  • gadżety reklamowe (m.in. długopisy, koszulki, kubki, maskotki);
  • architektura i wystrój – zarówno budynków, wnętrz, jak i punktów sprzedaży;
  • identyfikatory i ubiór pracowników;
  • oznakowanie środków transportu;
  • informacja wizualna (m.in. szyldy, tablice informacyjne).

 

Jak zbudować skuteczny system identyfikacji wizualnej?

Aby stworzyć system identyfikacji wizualnej, konieczne jest zdefiniowanie celów biznesowych i priorytetów firmy. Kierunek działania opracowuje się na podstawie szeregu różnych elementów, np. historii firmy, proponowanych produktów i usług czy przyjętej strategii marketingowej. Ogromny wpływ na to, jaka będzie identyfikacja wizualna, mają docelowi odbiorcy marki, ich potrzeby i oczekiwania. Zbudowanie spójnego i skutecznego systemu identyfikacji wizualnej przebiega na wielu płaszczyznach. Zadanie nie należy do najprostszych, dlatego zadanie warto zlecić je profesjonalistom.